هشدار جهادکشاورزی مشهد به کشاورزان، دامداران، مرغداران، زنبورداران و گلخانه‌داران آزمون شفاهی احراز صلاحیت  اخذ پروانه تخصصی روانشناسان خراسان رضوی در مشهد برگزار شد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (پنجشنبه و جمعه ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارش باران در استان تا جمعه جاده‌های خراسان‌رضوی بارانی و لغزنده است | کاهش دید افقی در محور تربت‌جام_صالح‌آباد (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) این فرودگاه در ۳۰ سال گذشته هیچ باری را گُم نکرده است! آب نیسان چیست؟ + روش تهیه، خواص و ادعیه هدیه ۴۰۰هزار تومانی تامین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان برای خرید کتاب + شرایط و نحوه دریافت بُن مرگ پدروپسر مشهدی براثر برق‌گرفتگی آخرین وضعیت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش ابتلا به سرطان‌های گوارش با مصرف مایعات داغ و غذا‌های فرآوری شده بهترین راه‌های پیشگیری از عفونت لثه کوتاه درباره جشن‌های نوظهور به عنوان سنت‌های جدید خانواده‌ها کدام غذا‌ها و ویتامین‌ها در کاهش یبوست تاثیر دارند؟ آماده‌سازی ۳ مکان جدید برای ساماندهی انبار‌های ضایعات در مشهد مشهد نیازمند افزایش تعداد مراکز «شلتر» با استفاده از ظرفیت‌های غیردولتی است سد‌های خراسان رضوی تنها ۱۰ درصد ذخیره دارد جایگاه گنجینه میراث مکتوب در پیشانی متمایز ایران ممتاز آغاز زندگی مشترک زیر سایه خورشید اعتراف به قتل شوهر پس از انکار ماجرا | متهم: شوهرم می‌خواست سقط جنین کنم زنان چگونه با شرایط جدید می‌توانند بازنشسته شوند؟
سرخط خبرها

مشهد ۲ برابر نیرو‌های موجود، پرستار کم دارد | به طور قطع مهاجرت پرستاران بیشتر شده است

  • کد خبر: ۱۹۰۳۵۲
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
مشهد ۲ برابر نیرو‌های موجود، پرستار کم دارد | به طور قطع مهاجرت پرستاران بیشتر شده است
ناهمخوانی دخل و خرج، پرستاران را ناگزیر از انتخاب شغل دوم غیرتخصصی کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز همه‌شان شغل پرستاری را با عشق انتخاب کرده‌اند، اما وقتی دخل‌و‌خرج زندگی با درآمد پرستاری نمی‌خواند، چه باید کرد؟! حمید نخعی، عضو هیئت‌مدیره نظام‌پرستاری مشهد، پاسخ این پرسش را این‌طور بیان کرد: «متأسفانه بیشتر پرستاران به سمت شغل‌های دوم غیرتخصصی مانند کار در تاکسی‌های اینترنتی رو آورده‌اند.»

رسیدگی به مطالبات پرستاران موضوعی کشوری است و خواسته پرستاران مشهدی در‌حالی بی‌پاسخ مانده یا دست‌کم نتیجه چندان مثبتی در پی نداشته است که آن‌ها فروردین‌ماه امسال در اعتراض به پرداختی‌های قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، دومرتبه و به فاصله فقط دو روز در مقابل استانداری خراسان‌رضوی تجمع کردند. محسن داوری، فرماندار مشهد، نیز همان زمان در میان پرستاران حاضر شد و وعده پیگیری مشکلات آن‌ها را داد. اما گویا مشکلات پرستاران همچنان ادامه دارد.

۱۱‌مهر‌ماه امسال نیز سیده فاطمه بحرینی، رئیس خانه پرستار خراسان‌رضوی، در نامه‌ای خطاب به حجت‌الاسلام‌والمسلمین نصرا... پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ و نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، به مشکلات پرستاران مبنی بر کمبود شدید نیرو و تحمیل اضافه‌کار اجباری، اجرای نادرست قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، اجرای ناصحیح قوانینی مانند بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور و‌... اشاره و درخواست برگزاری جلسه‌ای با حضور نمایندگان جامعه پرستاری را مطرح کرده بود. با‌این‌حال پیگیری خبرنگار شهرآرا از رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس برای آگاهی از برگزاری این جلسه و وضعیت پیگیری مطالبات به جایی نرسید.

هر ساعت اضافه‌کار، ۲۰‌هزار تومان

نخعی در گفتگو با خبرنگار شهرآرا، مهم‌ترین مشکل فعلی پرستاران را پرداختی بسیار اندک بابت اضافه‌کار آن‌ها دانست و افزود: هرساعت اضافه‌کار برای هر پرستار به‌طور متوسط حدود ۲۰‌هزار تومان است که با احتساب شش ساعت، مبلغی حدود ۱۲۰‌هزار تومان می‌شود؛ به‌همین‌دلیل هیچ‌کس متقاضی اضافه کار نیست، مگر اینکه تعرفه آن اصلاح شود، اما از طرف دیگر اضافه‌کار اجباری نیز داریم؛ بنابراین بیشتر پرستاران به سمت مشاغل غیرتخصصی مانند تاکسی‌های اینترنتی نیز رفته‌اند.

او درباره مهاجرت پرستاران نیز بیان کرد: می‌توان گفت به‌طورقطع مهاجرت پرستاران بیشتر شده است، اما آمار دقیقی ندارم. تا چندماه قبل به‌طور میانگین ماهانه ۱۵۰ پرستار از کشور مهاجرت می‌کردند.

نتیجه ناملموس

نخعی با اشاره به اینکه مطالبات پرستاران پیگیری شده، اما نتیجه ملموسی نداشته است، بیان کرد: حدود دو ماه پیش، معاونت توسعه وزارت بهداشت نامه‌ای خطاب به سازمان امور استخدامی در‌خصوص مبلغ ریالی اضافه‌کار فرستاده است تا فرمول محاسبه اضافه‌کار را برای کادر بهداشت و درمان تغییر بدهند، اما هنوز سازمان امور استخدامی به‌طور رسمی پاسخی نداده است.

او قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را دچار مشکلاتی دانست و بیان کرد: پارسال دستورالعملی از سوی وزارت بهداشت دراین‌خصوص ارائه شد که ایراداتی داشت و به‌همین‌دلیل امسال دوباره این دستورالعمل فرستاده شده است که بازهم بدون نقص نیست.

به‌تازگی با کارشناسان وزارت بهداشت جلسه‌ای داشته‌ایم تا موضوع را بررسی کنند. نخعی با بیان اینکه سامانه کارآمد برای تعرفه‌گذاری پرستاری راه‌اندازی شده است، اظهار کرد: از ابتدای امسال در بیشتر مراکز اطلاعات این سامانه، نه به‌صورت سیستمی، بلکه به‌صورت دستی ثبت می‌شد، اما از شهریورماه این اطلاعات در حال ثبت و تکمیل است؛ بااین‌حال هنوز هیچ پرداخت قطعی از سامانه کارآمد برای پرستاران نداشته‌ایم و فقط برای فروردین امسال مبلغی را به‌صورت علی‌الحساب پرداخت کرده‌اند که مبنای آن نیز کارانه اسفندماه بوده است.

نیاز به ۲ برابر پرستاران فعلی

او با اشاره به برگزاری آزمونی در ۲۷ مهر‌ماه امسال برای جذب نیرو در وزارت بهداشت اظهار کرد: از ۲۵‌هزار مجوزی که برای جذب داده شده است، سهم مشهد در حوزه پرستاری بیمارستان بیش از صد نفر است و شماری نیز نیروی فوریت پزشکی هستند.

این در حالی است که به گفته نخعی، اکنون براساس استاندارد وزارتخانه حدود دوبرابر تعداد پرستار موجود، کمبود داریم. به‌طور میانگین به‌ازای هر تخت بیمارستانی ۰.۸ پرستار در ۲۴ ساعت داریم، در‌صورتی‌که این رقم باید ۱.۶ پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی در ۲۴ ساعت باشد.

نباید مسائل را در هم بیامیزیم

فرماندار مشهد هم که در تجمع فروردین‌ماه پرستاران مشهد حاضر شده و به آن‌ها وعده پیگیری مشکلاتشان را داده بود، در پاسخ به پرسش خبرنگار شهرآرا درخصوص نتیجه پیگیری مطالبات پرستاران، اظهار کرد: باید مسئله را همان‌طوری که هست پیگیری کنیم؛ به‌این‌معنا‌که اگر پرستار، کارمند یا کارگری در تاکسی اینترنتی فعالیت دارد، نباید مسائل را در هم بیامیزیم؛ زیرا ممکن است آن فرد مشکلاتی در زندگی‌اش داشته باشد که ناچار باشد چند‌شیفت کار کند.

داوری مطالبه پرستاران در زمان تجمع را اعتراض به شیوه پرداخت در تعرفه‌گذاری پرستاری دانست و افزود: در همان حوزه کارگروهی با عضویت پرستاران تشکیل شد و موضوعاتی که مورد اعتراض آن‌ها بود، پیگیری شد. بخشی از این موضوعات را باید در مشهد پیگیری می‌کردیم که همان زمان از طریق دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد اجرایی شد. بخش دیگر را نیز باید وزارتخانه بررسی می‌کرد که منعکس کردیم؛ بنابراین اکنون بخشی از این اقدامات اجرا شده، قسمتی دیگر در حال پیگیری و بخشی در حال اجراست.

داوری با بیان اینکه برخی از مطالبات پرستاران درباره مشکلات مرتبط با آیین‌نامه بود، ادامه داد: یک اعتراض پرستاران این بود که بخشی از آن‌ها مبلغی را دریافت کرده بودند، اما برای تعدادی دیگر مبلغی واریز نشده بود. دلیل این موضوع نیز شیوه پرداخت بود که اصلاح شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->